Vanesa Quiroz als Maria, baart tango na tango
foto: Leo van Velzen
'De keus om met eigentijdse dans muziek en libretto te visualiseren pakt voortreffelijk uit. Neem de scène waarin Maria na haar triomftocht terugkeert naar de achterbuurten van de stad en wordt opgewacht door een stel prachtig uitgedoste madammen en pooiers. Of de slotscène, waarin Maria de ene na de andere tango baart. Een fraaie vondst zoals – ook qua decor en kostuums – alles aan deze voorstelling visueel buitengewoon aantrekkelijk is.'
Willem Hoogendoorn in de Haagse Courant,
Brabants Dagblad
(GPD)
27 februari 2004
Opening Night Koninklijke Schouwburg The Hague, February 25, 2004
25 performances in The Netherlands and 1 on the Spring Festival in Budapest
'[...] Net als in de grote Zuid-Amerikaanse romans zijn er hoeren, obscure kroegen, dubieuze maagden, religie en liefde; de taal is soms verbijsterend. Poëtisch en aangrijpend, dan weer hallucinerend,ondoorgrondelijk en gezocht alsof Ferrer een paar pilletjes (lsd?) te veel op had. Dramaturgisch en compositorisch heeft ‘Maria’ niet al te veel om het lijf.
Als je dit in aanmerking neemt, kun je slechts bewondering hebben voor de ‘Maria’ die regisseur Wim Trompert en choreografe Annabelle Lopez Ochoa in elkaar gezet hebben voor deze grote en soms oogverblindende productie. Hun ‘Maria’ is een spektakel en toch niet gelikt – daar is het materiaal van Piazzolla en Ferrer domweg veel te weerbarstig voor.'
Astor Piazzolla en Horacio Ferrer:
'Maria de Buenos Aires'