De Haans lobbige kwatrijnen en Kleppes emotionele muziek met de droeve joodse en arabische allusies, Tromperts geladen maar ingehouden regie, dit alles maakt De Tweede Reis aangrijpend, maar ook teneerdrukkend. [...]
De Tweede Reis (zet) een flinke spot op tijden waarin homosexualiteit als een zieke afwijking werd gezien, ook door de homo's en lesbo's zelf. De Haan spreekt ondanks zijn poging tot zelfacceptatie van zijn 'zieke zinnen'. Tijden die nog niet zo ver achter ons liggen.
Joke Dame
Opera De Tweede Reis aangrijpend
[...] 'Hoofdpersoon in De Tweede Reis is Jacob Israël de Haan zelf. Vijftig geselecteerde kwatrijnen uit het dagboek van zijn reis van Amsterdam naar Jeruzalem tonen scherp het conflict waarmee de joodse schrijver worstelde: de onverenigbaarheid van zijn heroplevende orthodox-religieuze gevoelens met zijn niet te onderdrukken homosexualiteit. Maar zo'n innerlijk conflict van een personage levert natuurlijk geen opera op. Naast De Haan - een bijzonder mooie rol van Bart Driessen - staat een tweede figuur die soms een toevallige passant is, soms zijn vriendje, maar voornamelijk een alterego - fraai gezongen door Jan Willem Baljet.
Joost Kleppe: 'De Tweede Reis'
afbeelding uit Thijl,
foto Marco Borggreve