A cold coming we had of it,
Just the worst time of the year
For a journey, and such a long journey:
The ways deep and the weather sharp,
The very dead of winter.
uit T.S. Eliot: Journey of the Magi
Om naar de volgende pagina te gaan, klik op de pijl rechts
L'Adoratione dei Magi:
'Ordo Prophetarum’ (12e eeuw), fragmenten,
afkomstig uit het klooster Saint Martial in Limoges
Christofaro Caresana: 'l’Adoratione de’ Magi',
cantate / korte opera (1676)
Benjamin Britten: 'The journey of the Magi'
anoniem: 'O Reyes Magos Benditos'
anoniem: 'Niño que hoy nacido has'
anoniem: 'Yo me soy la morenica'
anoniem: 'Een kindeken is ons gheboren'
anoniem: 'Met desen nieuwen Jare'
T.S. Eliot: 'The Journey of the Magi', vertaling Martinus Nijhoff
Jeroen de Vaal en Kaspar Kröner
begeleidt door
Mike Fentross
Rode draad
Eliots relaas van een oude Koning fungeert als rode draad in de voorstelling en bindt de afzonderlijke scènes aaneen. Zo benaderen we de geschiedenis vanuit zijn even persoonlijke als emotionele ervaringen. De reis én de ontmoeting hebben een enorme impact op zijn leven gehad. Ze houden hem nog dagelijks bezig. Telkens opnieuw herformuleert hij zijn herinneringen, telkens vanuit een andere invalshoek. Hij heeft zijn dromen waargemaakt, maar tegen een zware prijs. Was het al die angsten, twijfels en moeite waard? Uiteindelijk is er voor hem maar één conclusie: Ik zou het wéér doen.
De cruciale vragen zijn natuurlijk: zouden wij aan deze reis zijn begonnen? En zouden wij hem hebben volbracht?
Tamar Niamut als engel
en Pierre Mak als duivel
in Caresana's L' Adoratione de' Magi
Over het waarmaken van je dromen
Zoekend naar een cadeautje vond ik een opname van L’ Adoratione de’ magi. Ik beluisterde de cd en wist zeker: hier wil ik iets mee; hier moet ik iets mee. De Drie Koningen – voor mij symbool voor het volgen van je roeping, het waarmaken van je dromen – presenteerden zich op hún beurt als een roeping. Ik ben me gaan verdiepen in wat er over de Koningen is geschreven en gecomponeerd.
The Journey of the Magi
Een onverwachte schat aan prachtig en inspirerend materiaal kwam gaandeweg tevoorschijn. Het was niet eenvoudig om een selectie te maken en een deel van de vondsten weer aan de vergetelheid prijs te geven. Gekozen is voor de teksten die historisch gezien het belangrijkste waren én voor degene die mij het meeste raakten. De tekst die mij telkens weer ontroerde, het gedicht The Journey of the Magi van T.S. Eliot, inspireerde me de voorstelling vanuit het perspectief van een van de Koningen op te bouwen.
L' Adoratione dei Magi
Muzikale leiding en theorbe: Mike Fentross
Viola da Gamba: Paulina van Laarhoven
Klavecimbel: Laure Vovard (2012) en Haru Kitamika (2014 - 2015)
Concept en regie: Wim Trompert
Kostuums: Mirjam Pater
Zakelijke leiding: Remko Littooij
Zang en spel: Jeroen de Vaal, Pierre Mak, Tamar Niamut en Kaspar Kröner
Aula Universiteit Nijmegen en Slot Zuylen, december 2012
Leeuwenberg Utrecht, Oude Kerk 's-Hertogenbosch etcetera, december 2014 en januari 2015
Stichting Ipermestra
2012 en 2014